بررسی سنت‌های دنیوی الهی ناظر به انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن

نگــاهــی متفـــاوت بــه قرآن
A Different View on design

quraneasan.ir

در شماره اخیر «فرهنگ پژوهش» صورت گرفت؛

بررسی سنت‌های دنیوی الهی ناظر به انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن

%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b3%d9%86%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%86%db%8c%d9%88%db%8c-%d8%a7%d9%84%d9%87%db%8c-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%81%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86

 

گروه اندیشه: شناخت سنت‌های دنیوی الهی ناظر به سرانجام انحرافات اخلاقی دارای اهمیت بسیاری است؛ زیرا هم آگاهی‌بخش درباره آثار سوء انحرافات اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی است و هم انگیزه‌بخش برای مراقبت و یا اصلاح آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مقاله «سنت‌های الهی دنیوی ناظر به سرانجام انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن» از سجاد عرفان یکی از مقالات شماره 14 و 15 فصلنامه فرهنگ پژوهش است که ویژه فلسفه و کلام اسلامی چاپ و منتشر شده است.
سنت‌های الهی، قوانینی است که به وسیله آن‌ها جهان اداره می‌شود. بخشی از این سنت‌ها، سنت‌های الهی دنیوی ناظر به سرانجام انحرافات اخلاقی است که در ارتباط با کجروی‌های اخلاقی انسان بوده و در مورد آن‌ها جاری می‌شوند.
شناخت سنت‌های دنیوی الهی ناظر به سرانجام انحرافات اخلاقی دارای اهمیت بسیاری است؛ زیرا از یک سو به انسان آگاهی می‌دهد که پایان انحراف اخلاقی، دارای آثار سوء در زندگی فردی و اجتماعی است و از سوی دیگر در ساحت رفتار و اعمال انسان، انگیزه را برای مراقبت و یا اصلاح انحراف اخلاقی ایجاد می‌کند و به وسیله آن از حوادثی که به دنبال انحرافات اخلاقی اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.
قرآن کریم به این سنت‌های الهی، اشاره کرده است و در مورد سرانجام انحرافات اخلاقی تعبیر به عاقبت سوء دارد. با رجوع به آیات قرآن و تفسیر آن‌ها دیده می‌شود که جریان این سنت‌ها در زندگی انسان به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود که در بخش فردی، مهمترین سنت جاری الهی، سنت مؤاخذه الهی است. این سنت دارای مصادیق فراوانی است که برخی از آن‌ها مقارن با هلاکت و برخی دیگر ملازم با هلاکت هستند. سنت بی‌اثر شدن اعمال، سنت دیگری است که در مورد افراد جاری است. در مورد اجتماع نیز سنت‌های مختلفی مانند مؤاخذه اجتماعی و جایگزینی جاری می‌شود.
بنا بر این گزارش، دیگر مقالات شماره‌های 14 و 15 فصلنامه فرهنگ پژوهش عبارتند از «نقد و بررسی فاعل بالعنایه از منظر روایات امام علی(ع)» از محسن رضایی، «بررسی ارزش و کارایی برهان قوه و فعل در اثبات هیولای اولی» از خدیجه هاشمی، «نقش عقل در فهم دین از دیدگاه شیخ مفید و فیض کاشانی» از علی چهرقانی، «کیفیت حیات برزخی و ارتباط آن با دنیا از دیدگاه فلاسفه و متکلمین» از مریم شیخ الاسلامی، «بررسی انتقادی آرا ابن‌رشد و ابن‌سینا در بحث زیادت وجود بر ماهیت» از سیدعلی هاشمی، «برهان معجزه در مسیر اثبات وجود خدا» از محمدعلی شمس‌آبادی، «اثبات بایستگی رویکرد فلسفی در فهم معارف اعتقادی دین بر پایه ممنوعیت تقلید در اعتقادات» از محمدعلی کمالی‌نیا، «تبیین و بررسی رابطه عقل و دین از دیدگاه کی‌یرکگور» از سیدمصطفی موحدی اصل، «خداشناسی از دیدگاه ملامحمدمهدی نراقی» از روح‌الله ساجدی، «بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاق از نظر آیت‌الله مصباح یزدی» از ستار سبحانی‌نیا و «نسبت ماهیت تکنولوژیک سینما با دین» محمدهادی مهدی‌یار.
یادآور می‌شود، فصلنامه «فرهنگ پژوهش» فصلنامه‌ای علمی ـ تخصصی در حوزه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که به صاحب‌امتیازی معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مدیرمسئولی سیدمحمود موسوی و سردبیری سیدمجید امامی منتشر می‌شود.

برچسب ها : , ,

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

نظرات ارسال شده

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی