کتاب «تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم» منتشر شد

نگــاهــی متفـــاوت بــه قرآن
A Different View on design

quraneasan.ir

%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%c2%ab%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d8%b9%d9%82%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85%c2%bb-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%d8%b4%d8%af

 

گروه اندیشه: کتاب «تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم»، تألیف حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احسانی، به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در این کتاب مفاهیم، مبانی، اهداف، اصول، روش‌ها، عوامل، آثار و موانع تربیت عقلانی در هشت فصل از نظر قرآن بحث و بررسی شده‌ است.
بنا بر این گزارش، نویسنده کتاب سعی داشته مباحثی را که درباره تربیت عقلانی از منابع تخصصی تعلیم و تربیت و قرآن قابل استفاده است، در این اثر گردآوری کند.
در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «تربیت عقلانی مهم‌ترین بخش تربیت اسلامی است که تأثیر بسزایی در حیات فردی و اجتماعی انسان دارد و قرآن کریم ابعاد مختلف آن را تأیید کرده است. مبانی، اهداف، اصول، روش‌ها، عوامل، موانع و آثار گوناگون تربیت عقلانی را در آیات مختلف قرآن می‌توان یافت که این اثر به تفصیل درباره آن به بحث و نقد پرداخته است. از منظر قرآن انسان در صورتی به سعادت ابدی می‌رسد که اهل تعقل، تفکر و آراسته به عقل سلیم و پرورش‌یافته باشد.»
نیز در بخش سخنی با خواننده که در ابتدای کتاب به چاپ رسیده است، می‌خوانیم: «بعد عقلانی و شناختی انسان از ابعاد اصلی و مورد وفاق همه اصحاب اندیشه و مکاتب است. این حیث از وجود انسان مورد تأکید قرآن بوده و با واژه‌ها و تعبیرهای گوناگون از آن یاد شده است. مشتقات واژه عقل در قرآن 49 بار به کار رفته است. افزون بر آن واژه‌های قلب، قلوب، فؤاد، حجر، نهی و نیز مشتقات فکر و فقه درباره انسان مکرر استعمال شده است. این بعد از وجود آدمی مایه تمایز او از حیوانات و عامل تکامل و برتری یافتن او بر فرشتگان است.
امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «ان الله رکّب فی الملائکة عقلاً بلاشهوةً و رکّب فی البهائم شهوةً بلاعقل و رکّب فی بنی آدم کلیهما فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملئکة و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم»
خرد منقادترین مخلوق و محبوبترین بعد آدمی نزد خدای حکیم است و مخاطب اصلی امر و نهی و معیار پاداش و عقاب اوست. امام باقر(ع) فرمود «لما خلق الله العقل استنطقوه ثم قال له اقبل فأقبل ثم قال له ادبر فأدبر، ثم قال و عزتی و جلالی ماخلقت خلقاً هو احب الیّ منک و لااکملتک الا فی من احبّ إما انی ایاک آمر و ایاک عنه و ایاک اعاقب و ایاک اصیب»
با خرد می‌توان با فلسفه آفرینش انسان آشنا شد و در پی آن به عبودیت خدای رحمان و کسب سعادت و بهشت برین دست یافت. از امام صادق(ع) پرسیدند عقل چیست؟ ایشان فرمود: «ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان» عقل با جایگاه رفیع و اهمیت فوق العاده‌اش زمانی می‌تواند در مسیر فلسفه وجودی خود فعال باشد که بر اساس معارف حق و حکمت‌های قرآنی تربیت شده باشد تا اسیر بعد حیوانی نشود و در دام شهوت و غضب وو هم گرفتار نیاید و ابزار دست آن‌ها نگردد.»
یادآور می‌شود، کتاب تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم، در 328 صفحه با قیمت 170 هزار ریال با شمارگان 1400 توسط انتشارت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انتشار یافته است.

برچسب ها : , ,

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

نظرات ارسال شده

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی