۩۞۩ پورتال قرآن آسان ۩۞۩ - 4

نگــاهــی متفـــاوت بــه قرآن
A Different View on Quran

quraneasan.ir

عرب‌عامری خبر داد:

برگزاری جشنواره قرآن «مدهامتان» استان تهران در آبان‌ماه

%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%d9%85%d8%af%d9%87%d8%a7%d9%85%d8%aa%d8%a7%d9%86%c2%bb-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%85%d8%a7%d9%87

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول جشنواره‌های دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان تهران، گفت: مرحله استانی نهمین دوره جشنواره قرآن «مدهامتان» در استان تهران اواخر آبان ماه برگزار خواهد شد.

فرامرز عرب‌عامری، مسئول جشنواره‌های دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه ابلاغ نهمین جشنواره قرآن مدهامتان از نهم شهریورماه آغاز شده است، گفت: این جشنواره هم اکنون مرحله تبلیغات و ثبت نام خود را سپری می‌کند.
وی افزود: مرحله مقدماتی این جشنواره که در سطح کانون‌های شهرستانی انجام می‌شود در مهرماه برگزار خواهد شد و پس از آن با معرفی نفرات برگزیده، مرحله مقدماتی به دبیرخانه این جشنواره، وارد مرحله استانی خواهیم شد.
مسئول جشنواره‌های دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان تهران با اشاره به برگزاری این جشنواره در رشته‌های حفظ، قرائت، تفسیر، مفاهیم نهج‌البلاغه، اذان و اذکار نماز، تصریح کرد: مرحله استانی نهمین دوره جشنواره مدهامتان در استان تهران نیز اواخر آبان ماه برگزار می‌شود.
عرب‌عامری در ادامه به وقفه یک‌ساله این جشنواره در مرحله کشوری اشاره و اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که نهمین دوره این مسابقات در مرحله استانی در استان تهران با حضور چشمگیری از سوی اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد مواجه شود.
وی همچنین در مورد برگزاری آزمون کتبی رشته تفسیر نیز یادآور شد: این آزمون روز 23 آبان ماه با حضور شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد. تلاش داریم تا اختتامیه مرحله استانی این جشنواره که در آیین‌نامه نهم آذرماه در نظر گرفته شده است، در موعد مقرر برگزار شود.
یادآور می‌شود نهمین دوره جشنواره قرآن مدهامتان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ، اذان، تفسیر، مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه، تصحیح قرائت حمد و سوره و اذکار نماز برگزار می‌شود.
همچنین مرحله کشوری نهمین جشنواره قرآن مدهامتان دی‌ماه امسال در خوزستان برگزار می‌شود. این استان در دوره هشتم نیز میزبان این جشنواره بود و دبیرخانه دائم جشنواره نیز در آنجا فعال است.

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%db%b1%db%b4%db%b4%db%b8-%d9%88-%d8%a2%d8%ba%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%b9%d8%b2%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b9%d8%b6%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%ad%d8%ac

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: پایان طرح قرآنی ۱۴۴۸ و آغاز اعزام اعضای کاروان قرآنی به حج تمتع از رویدادهای قرآنی هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اعزام نخستین گروه از کاروان قرآنی به حج تمتع، از نخستین روزهای هفته جاری آغاز شد که علیرضا سبحانی، مهدی عادلی و سعید طوسی به سرزمین وحی اعزام شدند. اعزام اعضای کاروان قرآنی به حج تمتع که از 16 شهریور آغاز شده تا 31 شهریور ادامه خواهد داشت.
براساس این گزارش، 14 نفر از اعضای 20 نفره کاروان قرآنی حج تمتع مدینه‌قبل و شش نفر دیگر مدینه بعد هستند؛ چند نفر از اعضای کاروان قرآنی که مدینه‌ قبل هستند بعد از مدینه به مکه می‌روند و دوباره به مدینه بازمی‌گردند تا ادامه تلاوت‌ها و برنامه‌های قرآنی خود را دنبال کنند...

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.


 

بحرالعلوم:

قناعت به قرائت و حفظ قرآن مهم‌ترین آسیب در جامعه قرآنی است

%d9%82%d9%86%d8%a7%d8%b9%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d8%aa-%d9%88-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d9%85%d9%87%d9%85%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد حفظ قرآن اظهار کرد: قناعت کردن به قرائت و حفظ قرآن و بی‌توجهی به کاربردی کردن آیات قرآن در زندگی مهم‌ترین آسیبی‌ است که در جامعه قرآنی وجود دارد.

محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر لزوم عمل به قرآن از سوی حافظان و قاریان قرآن کریم گفت: قاریان و حافظان قرآن که منتسب به قرآن هستند باید همواره شاخص‌هایی را در رفتار و عمل خود مورد توجه قرار دهند که البته این شاخص‌ها در قرآن کریم آمده و قرآن بهترین شاخص برای رفتار و عمل قرآنیان است.
بحرالعلوم افزود: هرچند که شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای قاریان و حافظان، خود قرآن است اما اینکه قاریان و حافظان ما تا چه میزان به این شاخص‌ها عمل می‌کنند یا نه؟ جای بحث دارد. نمی‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که قاریان و حافظان ما به طور کامل این شاخص‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند یا اینکه از اخلاق و رفتار قرآنی بی‌بهره‌اند و البته هیچکدام از این ادعاها هم درست نیست.

جامعه قرآنی ما سالم و قابل قبول است
وی عنون کرد: باید بپذیریم جامعه قرآنی ما سالم و قابل قبول است اما به هر حال با توجه به اینکه ما قرآنیان منسوب به قرآن هستیم توقعات از ما هم بیشتر است و این توقعات از اعضای جامعه قرآنی هیچگاه به پایان نمی‌رسد پس اعضای جامعه قرآنی باید بدانند که سطح توقعات از آنها همواره بالاتر است و نباید خود را هیچگاه بی‌نیاز از پیشرفت احساس کنند.

قرآنیان رفتاری شایسته قرآن داشته باشند

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه گفت: قاریان و حافظان قرآن رفتاری شایسته قرآن داشته باشند که زیرا توقع از آنها بیشتر است. اگر دیگران مشکلی در رفتار و گفتار قاریان و حافظان قرآن ببینند از آنها رنجیده می‌شوند و ابراز می‌کنند که از یک حافظ یا قاری قرآن چنین انتظاری نداریم؛ پس قرآنیان همواره این نکته را باید مورد توجه قرار دهند.

اخلاق قرآنی نیازمند مراقبت و دادگاه بیرونی نیست
وی یادآور شد: اگر قرآن واقعا به قلب کسی راه یافته باشد و آن شخص واقعا قاری و حافظ قرآن باشد اخلاق قرآنی به طور طبیعی در اعمال و رفتار او سر می‌زند. اخلاق قرآنی نیازمند یک مراقبت بیرونی و دادگاه برای قضاوت نیست بلکه یک شخص قرآنی خودش باید مراقبت داشته باشد و اجازه ندهد که دیگران رفتار او را قضاوت کنند.
بحرالعلوم در این بخش از سخنان خود گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «دو گروه هستند که اگر اصلاح شوند، امت اصلاح می‌شود و اگر فاسد شوند امت فاسد می‌شود؛ این دو گروه مسئولان و سردمداران و همچنین قاریان و علمای دینی هستند.» پس به این دلیل که عموما مردم تجلی آیات قرآن را در افراد منتسب به قرآن می‌بینند قرآنیان باید در رفتار و عمل خود حساسیت‌های لازم را داشته باشند.

جلسات قرآن نباید فقط به سمت قرائت و الحان موسیقی برود
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بیشترین آسیبی که ممکن است در جامعه وجود داشته باشد قناعت کردن به قرائت و حفظ قرآن است؛ اگر جلسات قرآن ما فقط به سمت الحان و موسیقی برود و حفظ هم به سمت تکنیک‌های حفظ و نحوه مرور محفوظات برود آسیبی بزرگ برای جامعه قرآنی خواهد بود.

قرآنیان در آموزش قرآن فقط به ظواهر نپردازند
این استاد حفظ قرآن ادامه داد: قاریان و حافظان قرآن نباید در کار قرآنی خود فقط به آموزش ظواهر قرآن و قرائت و حفظ توجه کنند بلکه لازم است در کنار قرائت و حفظ قرآن به کاربردی کردن آیات قرآنی در جامعه توجه داشته باشند. قاری و حافظ قرآن باید بدانند قرآنی که می‌خواند یا حفظ می‌کند فقط قرائت ساده نیست بلکه باید عملی و کاربردی کردن این آیات را در زندگی خود و اطرافیان دنبال کنند.
وی در پایان گفت: همچنین قاریان و حافظان قرآن نباید به آنچه که دارند مغرور باشند و احساس بی‌نیازی کنند بلکه باید همواره خود را نیازمند کسب دانش‌های بیشتر قرآنی دانسته و در برابر مستمعان و اطرافیان خود متواضع باشند.

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.