قرآن و امامان

نگــاهــی متفـــاوت بــه قرآن
A Different View on Quran

quraneasan.ir


 

دیدار با خانواده شهید محسن اسدی؛

استمداد از امام حسین(ع) برای یادگیری تلاوت قرآن/ «یرزقون» چه نوع روزی است؟

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f

گروه جهاد و حماسه: شهید محسن اسدی از شهدای عرفه، از هشت سالگی به تلاوت قرآن علاقه داشت و از امام حسین(ع) برای این کار کمک می‌خواست؛ وی تلاوت را با تلاش خود و به کمک نوارهای صوتی قرآن یاد گرفته بود؛ مداحی و ذکر مصائب و منقبت اهل بیت(ع) را نیز همین‎گونه آموخته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جامعه قرآنی کشورمان این هفته با خانواده شهید محسن اسدی از شهدای عرفه دیدار کردند. رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، جهانبخش فرجی، قاری بین‌المللی کشورمان، بهرامی، قاری نوجوان و جمعی از خبرنگاران در این دیدار حضور داشتند.
قربانی در این دیدار اظهار کرد: احساس می‌کنیم که درباره شهدا و به ویژه شهدایی که در ترویج  فرهنگ قرآن نقش داشتند، چه آنان که در دوران هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند و چه شهدایی که پس از جنگ به شهیدان دفاع مقدس پیوستند، غفلت شده است.
وی افزود: ضمن دیدار با خانواده شهدای قرآنی درصدد هستیم تا به اصل و ریشه خود که با خون شهدا آبیاری شده است، نگاهی مجدد کنیم و بازگردیم و بتوانیم سبک زندگی شهدا را در زندگی خود پیاده کنیم.

«یرزقون» اشاره به چه نوع روزی دارد
جهانبخش فرجی نیز در این دیدار گفت: اینکه «یرزقون» چه مفهومی دارد، در تفاسیر به صورت گسترده مطرح نشده است و بیان نشده که این روزی خوردن، چه نوع روزی خوردنی است که توسط خود خداوند صورت می‌گیرد و علما و بزرگان دین نیز در آن مانده‌اند.
وی با بیان اینکه جایگاه شهدا متفاوت با برزخ و بهشت است، اظهار کرد: این فرایند بسیار پیچیده است. شاید بتوان معنی یرزقون را این طور گفت که شهدا آنقدر به خداوند نزدیک هستند که از وجود خداوند که به آنها نزدیک است بهره معنوی می‌گیرند و این مقام به هر کسی داده نمی‌شود.
«محسن» وعده دیدار این جمع قرآنی را به من داد
علیزاده، همسر شهید اسدی در این دیدار به خوابی که شب گذشته دیده بود، اشاره کرد و گفت: محسن شب گذشته وعده دیدار با این جمع را به من داده بود و گفت که خود نیز حضور می‌یابد.

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f
وی ادامه داد: ما در سال 73 ازدواج کردیم و محسن در سال 75 وارد سپاه شد. مدتی را در دانشگاه امام حسین(ع) و انصارالحسین بود و بنا به خواست سردار احمد کاظمی که می‌خواست شخصی محافظت از وی را برعهده بگیرد که اهل تهران بوده و هنرهای رزمی را بداند، حفاظت از وی را عهده‌دار شد.
استمداد از امام حسین(ع) برای خواندن قرآن
همسر شهید اسدی از مداحی همسرش یاد کرد و افزود: محسن می‎گفت از هشت سالگی به تلاوت قرآن علاقه داشت و از امام حسین(ع) برای این کار کمک می‌خواست. وی تلاوت با تلاش خود و با توجه به صوت نوارهای صوتی یاد گرفته بود. در مداحی نیز به همین نحو ذکر مصائب و منقبت اهل بیت(ع) را آموخته بود.
وی با بیان اینکه اسدی طبع شعر نیز داشت، گفت: شهید اسدی زیارت عاشورا را با سوز عجیبی می‌خواند. طوری که همه کسانی که صدایش را می‍‎شنیدند از زیبایی صدا و سوز آن می‌گفتند.
%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f

اخلاق خوب محسن زبانزد بود
علیزاده از رفتار خوب شهید محسن اسدی سخن گفت و افزود: از آنجا که محسن رابطه بسیار خوبی با همه داشت، از کودک و نوجوان تا جوانان و افراد مسن در مراسم شهادتش حضور یافتند. اخلاق خوب و روی گشاده از ویژگی‌های خوب وی به شمار می‌آمد.
همسر این شهید اظهار کرد: جوان‌هایی که طبق مد روز لباس می‌پوشیدند و آرایش موهایشان مانند مدل‌های غربی بود نیز در نتیجه رفتار خوب محسن به وی علاقه‌مند شدند و در رفتار و ظاهرشان تغییر ایجاد کردند و این موضوع با شهادت وی مصادف شد.
همرنگ بودن با مردم
وی با اشاره به درخواست مادران از محسن برای صحبت و به راه آوردن فرزندانشان گفت: یکی از خصوصیات وی این بود که دوست نداشت دیگران وی را با لباس فرم سپاه ببینند و دوست داشت همانند مردم عادی در پیش چشم دیگران جلوه کند.
همسر شهید اسدی با اشاره به پسرش گفت: به پسرم ایمان که در زمان شهادت پدرش تنها دو سال داشت، گفتم که آنچه پدرت را محبوب کرد اخلاق خوب وی بود. محسن با هر کس به گونه‌ای برخورد می‌کرد. وقتی به او می‌گفتم چه حوصله‌ای داری، می‌گفت «این بچه‌ها باید زیر تابوت ما را بگیرند، باید طوری برخورد کنیم که با محبت خاص این کار را انجام دهند.»

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f
وی ادامه داد: محسن هر روز پس از نماز صبح قرآن می‌خواند. پیش از شهادتش، چله نماز شب گرفت. آخرین نماز شبش را در شب چهلم که خواند، به ماموریت رفت و همراه با شهید احمد کاظمی به شهادت رسیدند.
نحوه سلوک محسن در زندگی
همسر شهید اسدی با اشاره به اینکه محسن قرآن را زیاد ختم می‌کرد، گفت: محسن طی شبانه‌روز کم می‌خوابید و شاید میزان استراحتش برابر با دو ساعت بود، ولی اجازه نمی‌داد خستگی مانع از آن شود که نماز شب بخواند.
به سوره واقعه علاقه خاصی داشت
علیزاده با بیان اینکه محسن هر آنچه را که می‌خواست به فرزندش بیاموزد با بیان آیه قرآن می‌آموخت و معتقد بود که قرآن در جان کودک می‌نشیند و او را هدایت می‌کند، یادآور شد: محسن به سوره واقعه خیلی علاقه داشت و می‌گفت در این سوره از الطاف الهی یاد شده است.
وی به مداح جوانی که خیلی به محسن ارادت داشت و دوست داشت وی را پس از شهادتش ببیند، اظهار کرد: این مداح یک شب خواب محسن را دید که به وی گفته بود «هر کس که در این دنیا برای یک شهید، یک آیه قرآن را می‌خواند، برای آن شهید یک ختم قرآن به شمار می‌آید و برای خواننده نیز باعث ایجاد نور می‌شود.»

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f

خاطره‌ای از سه شب قبل شهادت

همسر این شهید گفت: سه شب مانده به شهادتش دیدم طور خاصی می‌خندد، به طوری که نحوه خندیدنش رمزآلود بود. از محسن پرسیدم چرا این طوری می‌خندی؟ گفت اگر بگویم ناراحت می‌شوی. به اصرار من گفت که «خواب دیده‌ام به کربلا رفته‌ام و پیش از ورود به حرم، منصور ارضی را دیدم که مرا نگاه می‌کند و گریه می‌کند. از او پرسیدم چرا گریه می‌کنی؟ گفت خوش به حالت تو شهید از این دنیا می‌روی.»
همسر شهید اسدی عنوان کرد: محسن می‌گفت که انسان مؤمن هر آنچه را که آرزو کند، خدا به وی می‌دهد. به من می‌گفت هر چه می‌خواهی از صمیم قلب بخواه. برای من هم دعا که در جوانی و به فیض شهادت از دنیا بروم.

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f
وی با اشاره به اینکه گریه‌های محسن را در هنگام نماز می‌شد دید، اظهار کرد: از محسن می‌‌پرسیدم از مرگ نمی‌ترسی؟ می‌گفت این چه حرفی است. من حاضرم هر چه دارم را بدهم و به آنچه می‌خواهم برسم.
دقت شهید اسدی
علیزاده با بیان اینکه محسن اعتماد به نفس بالایی داشت و همیشه به آنچه می‌خواست می‌رسید، افزود: وی برای همه کارهایش همه موارد را پیش‌بینی می‌کرد و می‌گفت انسان حتی اگر بخواهد فرزندش را بیرون ببرد نیز باید از شب قبل وضعیت هوا را بررسی کند. همین دقت نظرش بود که شهید کاظمی به وی علاقه داشت.

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f
همسر شهید اسدی از یکی از دوستان محسن درباره خوابی که پس از شهادت وی دیده بود، گفت: او اینگونه تعریف می‌کند که خواب دیدم که در حسینیه مراسم برپا بود. خواستم پس از مراسم بیرون بیایم که دیدم یک خانم در جلوی در ایستاده است. به من گفت که آرزویی کن که من اجابتش را برایت از خدا بخواهم. من گفتم شهادت. آن خانم گفت انشالله برآورده شود.

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%c2%ab%db%8c%d8%b1%d8%b2%d9%82%d9%88%d9%86%c2%bb-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f

در پایان این مراسم جهانبخش فرجی، قاری بین المللی کشورمان، لوح تقدیری را به خانواده این شهید تقدیم کرد.

 

منبع iqna.ir

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

علامه حلّی

جمال الدین ابو منصور اسدی حلّی، حسن بن یوسف بن علی بن محمّد بن مطهر، معروف به «علامه حلّی» در شب بیست و هفتم رمضان 1648ق در شهر حلّه دیده به جهان گشود(1).

علامه حلّی که در بیت شرف و فضیلت می زیست، دوران طفولیت خود را با عنایتها و تربیت خاص پدر و دایی خود سپری کرد.

در سن جوانی، با خواجه نصیرالدین طوسی، متکلّم بلند آوازه اسلامی ملاقات کرد و تا سال 672ق که نصیرالدین طوسی وفات کرد، کتابهای پرشماری را در الهیات، فلکیات، ریاضیات و قسمتهایی از کتابهای ابن سینا را از محضر او فرا گرفت(2)..

تألیفات

علامه حلّی، حافظه ای قوی و قلمی نیرومند داشت. بعضی از شرح حال نگاران در فراوانی تألیفات وی گویند: «علامه در سفرهای خود در حالی که بر اسب خود سوار بود، می نوشت»(3).

علامه در زمینه کلام، حکمت، طبیعیات، علوم قرآن، فقه، اصول و شرح و ترجمه آثار ابن سینا و شرح نوشته های استاد خود خواجه نصیرالدین طوسی، کتابهایی مهم و سودمند از خود به یادگار گذاشته است.

علامه حلّی در فقه نوزده کتاب، در علم حدیث نُه کتاب، در تفسیر دو کتاب، در اصول فقه پانزده کتاب، در منطق هفت کتاب، در ادبیات عرب همچون نحو و صرف چهار کتاب و در علم رجال نیز چهار کتاب تألیف کرده است.

ارتباط دوستانه با علمای اهل سنّت

مرحوم علامه با صاحبنظران و دانشمندان اهل سنّت و جماعت، روابطی صمیمانه داشت. علمای اهل سنّت به او به دیده تکریم نگریسته و او نیز متناسب با کرامت و شخصیت خود احترام بسیاری برای آنان قائل بود. هرگاه در مجامع علمای اهل سنّت قرار می گرفت،..

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

 

اشاره

خداوند در آیه 59 سوره نساء به مؤمنان دستور می دهد که از خداوند و پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» و اولی الامر اطاعت کنند. واجب بودن اطاعت خدا و پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» معلوم است، امّا این که منظور از «اولی الامر» چه کسانی اند، که اطاعت آنان هم ردیف اطاعت خدا و پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» شمرده شده است، در میان مفسران فریقین مورد گفتگو است. در این نوشتار سعی بر این است که «اولی الامر» از دیدگاه مفسران شیعه و سنی مطرح و بررسی شود.

اولی الامر از دیدگاه شیعه

علما و مفسران شیعه همگی اتفاق نظر دارند، بر اینکه منظور از «اولی الامر» امامان اهل بیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می باشند، که رهبری مادی و معنوی جامعة اسلامی در تمام شئون زندگی از طرف خداوند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ایشان سپرده شده است، و غیر آنان را شامل نمی شود که برای اثبات این مدعا، می توان به دو دلیل تمسک نمود:

دلیل اول: خداوند در این آیه، اطاعت «اولی الامر» را به طور مطلق و بی قید و شرط بر مؤمنان واجب کرده و اطاعت آنان را در ردیف اطاعت خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار داده است و هر کسی که خداوند اطاعتش را به طور مطلق واجب کند، باید معصوم باشد؛ زیرا اگر معصوم نباشد، خطا می کند، مرتکب معصیت می شود و به کار زشت امر می نماید و خداوند برتر از آن است که مردم را به اطاعت بدون قید و شرط افراد خطاکار و گنه کار امر کند. بنابراین، وجوب اطاعت افراد غیر معصوم، همواره محدود به حدود و مقید به قیودی است و هرگز اطاعت مطلق در مورد آنها وجود ندارد.

همة مسلمانان بر این مسلئه اتفاق نظر دارند که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هیچ کسی غیر از امامان اهل بیت علیه السلام معصوم نیست و به نظر شیعه تنها امامان از اهل بیت علیه السلام از چنین امتیازی برخوردارند. آنان کسانی اند که تمام مسلمانان بر بلندی رتبه و عدالت ایشان اتفاق دارند.

آیات و رویات زیادی وجود دارد، که بر معصوم بودن آنان دلالت دارد و از جلمه آن ها آیة تطهیر (احزاب / 33) و این روایت از پیامبر (ص) است که فرمود:

انا و علی و الحسن و الحسین و تسعة من ولد الحسن مطهرون معصومون؛ من، علی، حسن، حسن و نُه نفر از فرزندان حسین پاک و معصومیم.

بنابر این، مراد از «اولی الامر» که خداوند در این آیه، اطاعت آنان را به طور مطلق بر مؤمنان واجب کرده است، امامان از اهل بیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می باشند.

دلیل دوم: روایات زیادی دلالت دارند بر این که مراد از «اولی الامر» در این آیه، امامان اهل بیت پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» هستند، که در این جا بعضی از آن ها ذکر می شود:

1. جابر بن عبد الله انصاری می گوید:

وقتی خداوند آیة ﴿یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم﴾ بر پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله و سلم نازل کرد، من به او عرض کردم:...

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

تفاوت اساسی دیدگاه های فریقین درباره آیات 55 و 56 سوره مائده (که به آیات ولایت نامبردارند) به موضع آنان نسبت به مورد نزول این آیات درباره تصدق انگشتر در رکوع نماز به وسیله امام علی - علیه السلام - وابسته است ; چه این که بیش تر شبهه ها و نقدها درباره استدلال به این آیات بر امامت امام علی - علیه السلام - نیز، ناشی از نادیده گرفتن این روایات و یا تردید در صحت آن هاست . اگر روایاتی که فریقین درباره نزول این آیات آورده اند، تحلیل و بررسی شوند، خود به خود بیش تر این تردیدها رخت بر می بندد . بنابر این ، پرداختن به اسانید و متون این احادیث در این بحث اهمیت به سزایی دارد .

از نظر شیعه جای هیچ تردیدی نیست که آیات 55 و 56 سوره مائده درباره امام - علی علیه السلام - نازل شده است ، هنگامی که انگشتر خود را در نماز به فقیر صدقه دادند (1) . این حادثه در منابع اهل سنت نیز، از چندین نفر از صحابه و تابعین و گاهی هر کدام با چند طریق نقل شده است . در برخی از این منابع، اسانید و طرق گوناگون نقل این حادثه بالغ بر 26 طریق می شود (2) . از جمله افراد از صحابه که این حادثه را نقل کرده اند عبارت ند از: امام علی - علیه السلام- (3) ، عبد الله بن عباس (4) ، ابو رافع مدنی (5) ، عمار بن یاسر (6) ، ابو ذر غفاری (7) ، انس بن مالک (8) ، جابر بن عبد الله (9) ، مقداد بن الاسود (10) ، و عبد الله بن سلام (11) .

از تابعین نیز، سلمة بن کهیل (12) ، عتبة بن ابی حکیم (13) ، سدی (14) ، مجاهد (15) و . . . به نقل این حادثه پرداخته اند . آنان نیز تصریح کرده اند که این آیه در خصوص امام علی - علیه السلام - نازل شده است .

در برخی منابع اهل سنت به دو روایت از امام ابو جعفر باقر - علیه السلام - اشاره می کند که از ایشان پرسیدند، مراد خدا از «الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة وهم راکعون » چه کسی است؟ امام فرمودند:

«الذین آمنوا» قیل له، بلغنا انها نزلت فی علی بن ابی طالب قال: «علی من الذین آمنوا .»

«آنان مؤمنان هستند» گفته شد: ما شنیده ایم که این آیه درباره علی بن ابی طالب نازل شده است » امام فرمودند: «[آری] امام علی هم از مؤمنان است .» (16)

این حدیث نشان می دهد چنین اندیشه ای در آن عصر رایج بوده که این آیه درباره امام علی - علیه السلام - است و امام باقر - علیه السلام - هرگز آن را انکار نکرده اند (هر چند عمومیتی که امام در آیه قایل اند در اندیشه وشیعه تفسیر خاص خود را دارد و تنها بر ائمه معصومان - علیهم السلام - تطبیق می شود (17) . محمد بن عبد الله اسکافی (م: 240 ق) نیز تصریح دارد آیات ولایت درباره امام علی - علیه السلام - نازل شده است (18) . نیشابوری در تفسیرش (19) و ایجی در مواقف (20) ، نزول این آیه را درباره امام علی، اجماع مفسران می شمرند .

«آلوسی » نیز نوشته است: «غالب اخباریین بر این باورند که این آیه درباره علی - کرم الله وجهه - نازل شده است و حاکم نیشابوری و ابن مردویه و دیگران با سند متصل، از ابن عباس [و دیگران] این حادثه را نقل کرده اند .» (21)

سپس آلوسی اشعار معروف حسان بن ثابت را که درباره این واقعه سروده، آورده است . (22)

سیوطی نیز پس از آن که برخی از طرق این حدیث را در کتاب لباب النقول آورده، نوشته است: «این ها طرق این حدیث اند که یکدیگر را تقویت می کنند [و اصل این ماجرا را به اثبات می رسانند .]» (23)

ابن حجر عسقلانی نیز در الکافی الشافی فی تخریج احادیث الکشاف به برخی از طرق این حدیث اشاره می کند و تنها در طریق ابن مردویه به عمار یاسر و ثعلبی به ابو ذر مناقشه می کند (24) .

ابن کثیر که در تفسیر خود به بررسی صحت و سقم اسانید این حادثه پرداخته است، نخست از چند طریق، این واقعه را بیان می کند و تنها در سند حافظ «ابو بکر احمد بن موسی بن مردویه » معروف بن ابن مردویه (م: 410 ق) و سند حافظ «عبد الرزاق بن همام » (م: 211 ق) مناقشه می کند (25) . سپس بدون آن که بر اسانید دیگر خرده بگیرد چنین می گوید: «تمام این آیات [آیات 51 تا 56 از سورة مائدة] درباره داستان عبادة بن صامت است که از هم پیمانی با یهودیان سرباز زد و به ولایت خدا و پیامبر و مؤمنان رضایت داد .» (26)

ماجرای عبادة بن صامت که ابن کثیر و دیگران نقل کرده اند به این شرح است:

«چون رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - با یهودیان بنی قنیقاع جنگیدند . . . عبادة بن صامت که یکی از بنی عوف بن خزرج و هم پیمان آنان بود . . . به نزد رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - شتافت و گفت: ای رسول خدا! به خدا و رسولش [پناه برده] از پیمان با آنان بیزاری می جویم و ولایت خدا و رسول و مؤمنان را می پذیرم و از هم پیمانی با کفار و ولایت آنان بیزارم در این هنگام آیات «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء . . .» نازل شد .» (27)

بنابر این، اگر چنین داستانی درباره عبادة بن صامت باشد، بین نزول آیاتی که پیش از آیه مورد بحث (آیه 55 سورة مائدة) است و گفته شده درباره وی نازل شده است، با حادثه تصدق انگشتر به وسیله امام علی - علیه السلام - هیچ منافاتی نیست .

افزون بر آن ابن کثیر برای این مدعای خود که تمام آیات 51 تا 56 سوره مائده درباره عبادة بن صامت است، تنها دو روایت آورده است:

1- به نقل از محمد بن جریر طبری که با سند خود از زهری نقل کرده که گفته است:...

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

در روایتی از امام محمّد باقر (ع) آمده است: هر گاه حدیثی برای شما باز گفتم منبع آن را از قرآن، جویا شوید... . 1

سیره معصومین و گفتار آن بزرگواران همگی ملهم از قرآن کریم است و ایشان بارها بدان اشاره کرده اند. آنهایی که با قرآن آشنایی دارند به خوبی می توانند رابطه گفتار و رفتارآنان را با قرآن بسنجند و نتیجه گیری کنند، البته گاه این استفاده های آن حاملان آن قدر ظریف و لطیف است که جز خود آنها کسی ذوق آن را ندارد که این گونه از قرآن استفاده نماید. در شماره هایی از بشارت تجلّی قرآن در سیره معصومین را بررسی کردیم. در این شماره نیز گفتاری از امیرمؤمنان علی (ع) را آورده و رابطه های پیدا و پنهان آن را با قرآن نشان می دهیم:

در خطبه 199 نهج البلاغه می خوانیم:

تَعاهَدُوا اَمر الصَّلاة وَ حافِظوُا عَلَیها وَ استکثَرُوا مِنها وَ تَقَّربُوا بِها... .

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.

در یک نگاه

موزه آستانه مقدّسه قم که به برکت وجود مرقد نورانی و شریف حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در سال 1314 ش. فعالیت خود را آغاز نمود، یکی از قدیمی ترین موزه های کشور محسوب می گردد که آثار و نفایس تاریخی و هنری فراوانی در آن نگهداری می شود. تنوّع موضوعی آثار تاریخی، از ویژگی های این موزه به شمار می رود که از آن جمله است:

1. گنجینه قرآن های نفیس خطّی.

2. مسکوکات ادوار اسلامی و پیش از اسلام.

3. آثار کاشیکاری.

4. ظروف سفالینه.

5. تابلوهای نقّاشی.

6. آثار خاتم کاری و منبّت کاری.

7. آثار حجّاری.

8. پارچه های ابریشمی دستبافت.

9. قالی و قالیچه های ابریشمی دستبافت.

اینک به جهت اهمیت موضوع، ابتدا برای آشنایی با بخش قرآن های نفیس خطّی موزه، توضیحاتی ارائه و سپس به تناسب موضوع این ویژه نامه، قرآن منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام معرّفی می گردد.

گنجینه قرآن های خطّی موزه

این بخش به لحاظ تعداد آثار و برخورداری از شیوه های ممتاز هنر «کتاب آرایی» مانند تذهیب، تجلید و خوشنویسی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از قرآن های موزه در قرون آغازین حیات اسلام؛ یعنی...

توجه : تمام حقوق مطالب برای قرآن آسان محفوظ می باشد.